Cookies voor remarketing doeleinden

Bijna elke site maakt gebruik van cookies. Voor degene die niet weten wat cookies zijn, cookies zijn simpel gezegd data die bij een gebruiker worden opgeslagen (als het geaccepteerd wordt uiteraard) wanneer die specifieke gebruiker een webpagina bezoekt die gebruik maakt van cookies. Deze cookies worden weer teruggestuurd naar de webpagina als de gebruiker die pagina weer bezoekt. Maar waarom is dit van belang? Wat kunnen bedrijven met die informatie? In dit artikel wordt toegelicht waarom cookies toegepast worden en onder wat voor soort marketing dit valt. Er zitten hier ook nadelen aan, die zullen uiteraard ook worden besproken.

Gebruik van cookies

Zoals al eerder uitgelegd wilt een bedrijf door middel van cookies data verzamelen. Dit is data over het gedrag van een specifieke gebruiken/bezoeker wanneer die de webpagina bezoekt. De informatie die hieruit te halen is, is zeer waardevol omdat het bedrijf met deze informatie specifieke advertenties kan maken voor die gebruiker om meer te kunnen verkopen of juist iets te kunnen verkopen wanneer die gebruiker niks koopt. De klant kan bijvoorbeeld niks vinden na 15 minuten te zoeken tussen headsets, je kan dan wanneer nieuwe headsets aankomen of juist wanneer bepaalde headsets waar die op klikte in de aanbieding zijn dat communiceren met de klant om hopelijk toch iets te kunnen verkopen.

Wat voor soort marketing

Dit soort marketing wordt remarketing genoemd. Remarketing is eigenlijk min of meer waar cookies over gaan. Het verzamelen van informatie van het klantgedrag op het internet om op basis daarvan advertenties op te stellen. Hiermee kunnen bedrijven veel meer triggers realiseren wat zal moeten resulteren in meer verkopen en meer verkeer naar de website. Er zitten wel nadelen aan cookies. Zo moeten klanten wel toestemming geven om cookies te kunnen plaatsen, ook kunnen deze cookies achteraf verwijderd worden op meerdere manieren. Verder zijn er ook dingen waar je rekening mee moet houden op het juridische vlak.